Czytaj

1. Realizacja ulgi na zakup kasy w deklaracji VAT

Podatnik zakupił 1 kasę rejestrującą za kwotę 2.500 zł netto, przy pomocy której rozpoczął ewidencjonowanie od 1 grudnia 2013 r. W deklaracji VAT-7 za grudzień wykaże nadwyżkę podatku należnego w wysokości 300 zł. W jaki sposób powinien rozliczyć ulgę na zakup kasy?

Zasadą jest, że podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach, stosownie do zapisu zawartego w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Przy czym, aby skorzystać z ulgi na zakup kasy, podatnik musi spełnić wszystkie warunki określone w rozporządzeniu w sprawie odliczeń.

Odliczenie przysługującej ulgi z tytułu zakupu kasy przez czynnego podatnika VAT może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Uprawnienie to wynika z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczeń.

Sposób dokonywania odliczenia ulgi uzależniony jest natomiast od tego, czy w danym okresie rozliczeniowym podatek należny jest wyższy od podatku naliczonego (występuje kwota podatku do zapłaty), czy też podatek należny jest równy lub niższy od podatku naliczonego.

Jeśli podatnik spełnił wszystkie warunki uprawniające do odliczenia, to może z niego skorzystać już w rozliczeniu za grudzień 2013 r. Przysługująca mu kwota odliczenia wynosi 700 zł.

W rozliczeniu za grudzień 2013 r. podatnik może odliczyć z tytułu nabycia kasy rejestrującej 300 zł i kwotę tę wykaże w poz. 46 deklaracji VAT-7. Zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku VAT za ten miesiąc wyniesie wówczas 0 zł.

Na następny miesiąc do rozliczenia z tytułu ulgi pozostanie kwota 400 zł.

Załóżmy, że w rozliczeniu podatku VAT za styczeń 2014 r. u podatnika wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym w wysokości 550 zł. W związku z tym, stosownie do zapisu § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie odliczeń, podatnik w rozliczeniu za ten miesiąc wystąpi o zwrot w wysokości 25% kwoty przysługującego odliczenia, czyli:

700 zł × 25% = 175 zł

i kwotę tę wykaże w poz. 49 deklaracji VAT-7.

Łączna kwota zwrotu za styczeń wyniesie:

550 zł + 175 zł = 725 zł.

Na następny miesiąc do rozliczenia z tytułu ulgi pozostała jeszcze kwota:

700 zł – 300 zł – 175 zł = 225 zł.

Przyjmijmy, że w deklaracji VAT-7 za luty 2014 r. podatnik wykaże nadwyżkę podatku należnego nad naliczonym w wysokości 350 zł, w związku z czym w rozliczeniu za ten miesiąc będzie mógł odliczyć jednorazowo całą pozostałą kwotę ulgi, czyli 225 zł. Zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku VAT za ten miesiąc wyniesie 125 zł.

2. Jak dokonać zwrotu ulgi z tytułu nabycia kasy?

W październiku 2011 r. odliczyłem 90% kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej. W grudniu 2013 r. zlikwidowałem działalność gospodarczą. W jaki sposób mam zwrócić do urzędu odliczoną kwotę? Jeśli należy wykazać ją w deklaracji, to w której pozycji?

W myśl art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w rozporządzeniu w sprawie odliczeń.

Likwidacja działalności gospodarczej przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania jest jedną z przyczyn, która skutkuje obowiązkiem zwrotu przez podatnika całej ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej (§ 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczeń).

§ 6 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia wynika z kolei, że czynny podatnik VAT zwrotu ulgi powinien dokonać na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po:

  • miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
  • kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne.

Przepisy nie precyzują wprost, czy kwotę zwrotu należy wpłacić bezpośrednio na konto urzędu skarbowego, czy też zwrotu tego można dokonać pośrednio, poprzez rozliczenie w deklaracji VAT.

Zdaniem redakcji, biorąc pod uwagę, że odliczenie następuje w deklaracji poprzez zmniejszenie kwoty zobowiązania lub zwiększenie kwoty do zwrotu, również zwrot wcześniej odliczonych kwot winien co do zasady następować poprzez odpowiednie rozliczenie w deklaracji. Kwotę zwrotu można wykazać w deklaracji VAT ze znakiem minus w pozycji, w której co do zasady, wpisywana jest kwota przysługującej ulgi, czyli w pozycji 46 „Kwota wydatkowana na zakup kas rejestrujących, do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym”.

Gdyby uznać, że zwrot ulgi musi być zawsze dokonywany poprzez wpłatę na konto urzędu skarbowego, mogłoby dojść do sytuacji, w której podatnik z jednej strony byłby zobowiązany do wpłaty, a z drugiej – wykazałby w deklaracji nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, na której zwrot oczekiwałby nawet do pół roku. Takie stosowanie przepisu pozbawione byłoby logicznego uzasadnienia.

W sytuacji opisanej w pytaniu, podatnik powinien wykazać zwrot odliczonej kwoty ulgi ze znakiem minus (-) w pozycji 46 deklaracji VAT za grudzień 2013 r., czyli w terminie do dnia 27 stycznia 2014 r.

Zaznaczamy jednak, że powyższe nie wynika z przepisów, stąd też nie wiadomo, czy takie samo stanowisko zaprezentuje właściwy dla podatnika organ podatkowy.

3. Nieterminowy przegląd techniczny kasy

Czynny podatnik VAT od 2 grudnia 2011 r. w prowadzonej działalności użytkuje 2 kasy fiskalne. Przy zakupie tych kas odliczył przysługującą mu ulgę. W wyniku kontroli urząd skarbowy stwierdził, iż w grudniu 2013 r. minął termin obowiązkowego przeglądu technicznego, który nie został wykonany. Czy w związku z tym, zobowiązany jest do zwrotu ulgi z tytułu zakupu tych kas?

Podstawowe obowiązki, o jakich powinni pamiętać podatnicy użytkujący w prowadzonej działalności kasy rejestrujące, zostały określone w art. 111 ust. 3a ustawy o VAT. Oprócz wydruku paragonów fiskalnych lub faktur z każdej sprzedaży oraz wydawania wydrukowanych dokumentów nabywcy, używania tych kas zgodnie z przepisami, podatnicy obowiązani są zgłaszać te urządzenia do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących (art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy).

Termin, w jakim należy wykonać powyższy obowiązek, został natomiast określony w § 33 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas. Jak wynika z tego przepisu kasa rejestrująca musi być poddawana obowiązkowemu przeglądowi technicznemu nie rzadziej niż co 2 lata.

Wskazać należy, że obowiązek przeprowadzenia terminowego przeglądu kasy spoczywa wyłącznie na użytkowniku tej kasy. Podatnik, gdy nie wywiązuje się z tego obowiązku może ponieść konsekwencje określone w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.

Zatem, jeśli podatnik w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie dokonał w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup tych kas rejestrujących.

Źródło: www.gofin.pl

Udostępnij:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
Przenieś księgowość do nas!
Szukaj
Zapisz się!
Aby być na bieżąco
Oferta

Obsługujemy wszystkie podmioty gospodarcze, zarówno polskie jak i zagraniczne. Rozmawiamy w języku angielskim i niemieckim. Zdobyte doświadczenie w prowadzeniu wszystkich branż, pozwala nam w sposób profesjonalny reprezentować naszych Klientów przed instytucjami państwowymi i skarbowymi.

Naszym atutem jest zatrudnianie także młodych i ambitnych ludzi, którzy potrafią odnaleźć się w europejskiej rzeczywistości. Dialog i kompleksowa obsługa, to jest to co, proponuje nasze Biuro Rachunkowe. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółową ofertą naszej firmy i jej usług księgowych.

Najczęściej czytane

Przeczytaj również: