Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności został wprowadzony już od lipca 2018 roku, natomiast do tej pory jego stosowanie było dobrowolne. Nabywca, który dokonuje przelewem zapłaty za fakturę, może zdecydować, czy środki pieniężne w całości przekazać na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy, czy też dzieląc:
-wartość netto na rachunek rozliczeniowy,
– kwotę VAT na specjalny rachunek VAT.
Należy podkreślić, iż split
payment będzie mógł mieć miejsce wyłącznie w odniesieniu do transakcji
dokonywanych na rzecz innych podatników, czyli w relacjach B2B (firma –
firma). Mechanizm ten nie będzie stosowany w transakcjach B2C (firma – osoba
prywatna).,
Mechanizm ten został wprowadzony w celu ochrony przedsiębiorców przed
konsekwencjami wynikającymi z ich nieświadomego uczestnictwa w oszustwie, w
którym sprzedawca nie odprowadził VAT należnego do urzędu skarbowego. Podmiot
dokonujący zapłaty podatku VAT na rachunek VAT sprzedawcy m.in. nie ponosi
sankcji wynikających z art. 105a ustawy o VAT, które dotyczą solidarnej
odpowiedzialności podatników. Zabezpieczenie obowiązuje do wysokości kwoty
podatku zapłaconego z użyciem split payment. Aby móc zrealizować płatność z
użyciem split payment banki zostały zobowiązane do otwarcia do rachunków
rozliczeniowych specjalnego rachunku VAT. Utrzymanie tego konta nie jest
obciążone dodatkowymi opłatami dla jego posiadacza.
Zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana jest w złotówkach, przez użycie komunikatu przelewu. Podczas realizacji płatności należy wskazać:
– kwotę podatku VAT, jaka ma zostać przekazana na rachunek VAT,
– kwotę „brutto” stanowiącą kwotę zapłaty ogółem,
– numer faktury, do której dokonywana jest płatność,
– NIP dostawcy/usługodawcy.
Na co można przeznaczyć środki z rachunku VAT?
Przedsiębiorca, który zgromadził środki na rachunku VAT, nie ma możliwości ich dowolnego rozdysponowania. Przepisy zakładają bowiem, że danymi środkami można:
– zapłacić swojemu dostawcy równowartość podatku VAT z otrzymanej faktury na jego rachunek VAT,
– uregulować do urzędu skarbowego należności z tytułu VAT,
– zwrócić się o zwrot środków na rachunek rozliczeniowy.
Podzielona płatność – zachęta
dla nabywców
Przepisy przewidują szereg zachęt dla podatników stosujących mechanizm split
payment:
1. Zmniejszenie kwoty zobowiązania podatkowego zgodnie z art. 108d ust. 1
projektu zmienianej ustawy o VAT – jeżeli zapłata zobowiązania podatkowego z
tytułu podatku następuje w całości z rachunku VAT w terminie wcześniejszym niż
termin określony dla zapłaty podatku,
2. Brak odpowiedzialności solidarnej zgodnie z art. 108c ust. 1 ustawy – w
przypadku zapłaty danej faktury przy zastosowaniu metody podzielonej płatności
nie będą miały zastosowania przepisy o odpowiedzialności solidarnej, zawarte w
dziale Xa oraz nie będą miały zastosowania regulacje związane ze stosowaniem
sankcji określonych w art. 112b ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 112 c
ustawy o VAT, do wysokości kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury
zapłaconej z zastosowaniem mechanizmu split payment.
3. Art. 108c ust. 2 – nie stosuje się art. 56b Ordynacji podatkowej (podwyższona
stawka odsetek za zwłokę w odniesieniu do zaległości w podatku VAT) do
zaległości powstałej w wyniku złożonej deklaracji podatkowej, w której podatnik
wykazał kwotę podatku naliczonego, której co najmniej 95% wynika z faktur,
które zostały zapłacone z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.
Obowiązkowy split payment od 2020 roku
Ministerstwo Finansów pracuje obecnie nad zmianami w przepisach, które wprowadzą obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności od stycznia 2020 roku. Nie będzie on dotyczyć wszystkich przedsiębiorców, a jedynie wybranych branż, w tym:
– robót budowlanych, wykończeniowych, instalacyjnych i konstrukcyjnych;
– dostawy wyrobów ze stali, komputerów, laptopów smartfonów, konsol do gier wideo, telewizorów, cyfrowych aparatów fotograficznych i kamer wideo, paliwa napędowego i opałowego, węgla, biżuterii, niektórych części do samochodów i motocykli.
Aby nabywcy nie mieli wątpliwości, iż w przypadku danej faktury są zobowiązani dokonać zapłaty z zastosowaniem split payment, sprzedawcy będą zamieszczać na swoich fakturach informację o stosowaniu obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności.
Plany związane z MPP
Obowiązek rozliczenia podatku VAT poprzez split payment spowoduje konieczność założenia rachunków rozliczeniowych przez tych przedsiębiorców, którzy ich nie posiadają.
W celu zmniejszenia obaw przedsiębiorców, czy obowiązkowy MPP wpłynie negatywnie na ich płynność finansową, Ministerstwo Finansów zapowiedziało skrócenie terminu oczekiwania na zwrot środków pieniężnych z rachunku VAT z 60 do 25 dni.
Ponadto wraz z nowymi przepisami ma zostać udostępniona dodatkowa opcja wydatkowania środków z rachunku VAT. Planowane jest udostępnienie możliwości płacenia z rachunku VAT innych podatków, a także składek ZUS.