Coraz więcej badań potwierdza, że stres jest aktualnie jednym z poważniejszych problemów w środowisku pracy. Skutki dotykają zarówno pracownika, jak i pracodawcę.
Wyniki badań „The Workforce View in Europe 2017” przeprowadzonych na skalę europejską wykazały, że prawie połowa (46%) Polaków stresuje się w pracy często lub bardzo często. Niektórzy z nas (22%) stresują się w pracy codziennie! Choć stres jest po to, żeby mobilizować organizm do działania, jego nadmiar wyniszcza nas psychicznie i fizycznie.
Stres to reakcja organizmu na wydarzenie bądź emocje, mobilizująca do działania. Nie musi być on jednoznacznie negatywny. Może być motywatorem do aktywności, pokonywania przeszkód. Zbyt częsty, może wpływać negatywnie i destrukcyjnie na nasz organizm. W jaki sposób? Zaburza równowagę autonomicznego układu nerwowego, który kontroluje czynności niezależne od naszej woli.
Rodzaje stresu w pracy
Stres w miejscu pracy dzieli się na 2 rodzaje – pozytywny i negatywny. Pierwszy (eustres) sprawia, że efektywnie wywiązujesz się ze swoich obowiązków. Jesteś zmobilizowany do działania, czujesz przypływ energii, łatwo się koncentrujesz, potrafisz podejmować ważne decyzje. Drugi (dystres) oddziałuje na Ciebie negatywnie i odbija się na Twoim zdrowiu. Powoduje, że stajesz się zniechęcony, rozbity psychicznie i z trudem realizujesz zadania wyznaczone przez pracodawcę.
Kiedy stres w pracy może się pojawić?
- ïWymagania są dla nas za wysokie
- ïTempo pracy nie jest dostosowane do poszczególnych pracowników czy od zadań
- ïAtmosfera w pracy jest napięta
- ïPanują niezdrowe zasady rywalizacji
Wynikiem stresu mogą być: konflikty w pracy, spadek motywacji, spadek zaangażowania, wzrost liczby błędów, problemy w komunikacji, często nieobecności w pracy, spadek jakości pracy. Konsekwencje mogą być więc poważne.
Stres w pracy – objawy
Paraliżujący stres w pracy prowadzi do wyczerpania psychicznego oraz fizycznego. Objawia się m.in.:
- ïPrzyspieszeniem tętna
- ïProblemami z koncentracją,
- ïRozdrażnieniem i częstymi zmianami nastroju,
- ïZmęczeniem,
- ïPoczuciem bezradności,
- ïBrakiem apetytu lub nadmiernym podjadaniem.
Metody zarządzania stresem w pracy
Rozwiązaniem może być wprowadzenie metod zarządzania stresem. Jakie metody możemy stosować?
- ïPrewencja – próba rozpoznania przeciążeń jakościowych i ilościowych pracowników – i zapobieganie im,
- ïBadanie potrzeb zespołu – słuchanie, komunikowanie problemów i próba i rozwiązania,
- ïSzkolenie kadry – szkolenie pracowników z umiejętności miękkich, pozwalających na budowanie relacji, budowanie zespołu,
- ïPoprawa komunikacji – to powinno pomóc w unikaniu, zmniejszaniu konfliktu.
Nie jest też już czymś wstydliwym szukanie przez pracowników pomocy u psychologa czy psychiatry. Terapie pozwalają dotrzeć do źródła problemu, zrozumieć nas i nasze potrzeby, mówić o problemie i przekazywać emocje i potrzeby. Może też zdarzyć się, że stres wywołuje skutki somatyczne. W takim wypadku lepszym wyjściem jest skontaktowanie się z lekarzem pierwszego kontaktu.
Jak radzić sobie ze stresem w pracy?
Podstawą w skutecznej walce ze stresem jest zadbanie o 2 elementy – odpowiednie relacje społeczne oraz nasze nastawienie i myślenie o pracy.
- ïRelacje społeczne – zdrowe relacje z innymi ludźmi wpływają bardzo pozytywnie na Twoje zdrowie psychiczne.
- ïTwoje myśli – istnieje wiele badań, które potwierdzają, że sposób, w jaki zarządzasz swoim myśleniem ma wpływ na samopoczucie, zachowania i podejmowane decyzje.
14 porad jak unikać stresu w pracy
1. Ograniczaj dodatkowe godziny pracy.
2. Organizuj spotkania tylko w ramach podstawowych godzin pracy.
3. Rób regularne przerwy.
4. Staraj się nie zabierać pracy do domu.
5. Weź urlop i zaplanuj przemyślany odpoczynek w miejscu, które pozwoli Ci się wyciszyć.
6. Ustalaj realistyczne terminy realizacji zadań i projektów.
7. Nie bój się czasami powiedzieć „nie”.
8. Skorzystaj z Programu Wsparcia Pracowników.
9. Zdobądź informację na temat możliwości elastycznej pracy w Twojej firmie.
10. Posłuchaj muzyki.
11. Zadbaj o aktywność fizyczną.
12. Zadbaj o zdrowe odżywianie i odpowiednią długość snu.
13. Stosuj techniki relaksacyjne.
14. Skorzystaj z pomocy doradcy zawodowego.
Źródła: