Obecnie wysokość pracowniczego przychodu w pdof z tytułu uzyskania nieodpłatnego świadczenia w postaci wykorzystywania do celów prywatnych służbowego samochodu jest uzależniona od pojemności silnika tego auta i została przez ustawodawcę określona kwotowo. Z art. 12 ust. 2a ustawy o pdof wynika, że wynosi ona 250 zł dla samochodów o pojemności silnika do 1.600 cm3, a dla samochodów o większej pojemności – 400 zł. Jednocześnie na wysokość przychodu z tego tytułu nie ma wpływu rodzaj wykorzystywanego samochodu (osobowy, ciężarowy) ani intensywność jego eksploatacji mierzona np. ilością przejechanych kilometrów.
Kwota pracowniczego przychodu z omawianego tytułu może być jednak niższa, gdy pracownik użytkuje do celów prywatnych służbowe auto tylko przez część miesiąca. Wówczas wartość uzyskanego przez niego świadczenia ustala się w wysokości 1/30 wskazanych kwot za każdy dzień takiego użytkowania (art. 12 ust. 2b ustawy o pdof). Z kolei gdy świadczenie przysługujące pracownikowi z omawianego tytułu jest częściowo odpłatne, to wysokość przychodu pracownika wyznacza różnica pomiędzy wartością obliczonego w powyższy sposób miesięcznego ryczałtu i ponoszoną przez niego odpłatnością (art. 12 ust. 2c ustawy o pdof).
W tzw. Polskim Ładzie w przepisach nowelizujących ustawę o pdof przewidziana została zmiana w omawianym zakresie. Dotyczy ona wskaźnika decydującego o wysokości ryczałtu określającego wartość świadczenia uzyskanego przez pracownika. Projektodawca postanowił, że zamiast w oparciu o pojemność silnika, będzie się ją ustalało biorąc pod uwagę moc silnika. Z nowego brzmienia art. 12 ust. 2a po nowelizacji ma wynikać, że zryczałtowany przychód w wysokości 250 zł będzie naliczany pracownikowi w przypadku udostępnienia mu samochodu o mocy silnika spalinowego (czyli zasilanego benzyną, olejem napędowym oraz gazem LPG) nieprzekraczającej 60 kW. Przychody w tej samej wysokości będą uzyskiwali pracownicy wykorzystujący na potrzeby prywatne służbowe samochody elektryczne oraz napędzane wodorem. Natomiast wysokość przychodu u pracowników użytkujących poza godzinami pracy służbowe auta z silnikami spalinowymi o mocy większej od 60 kW wyniesie 400 zł.
Obecnie większość samochodów firmowych, tzw. flotowych, stanowią auta z silnikami benzynowymi lub diesla i to – z uwagi na cele, jakim służą, czyli sprawne i szybkie dotarcie do kontrahentów – o mocy silnika znacznie wyższej niż wskazane w Polskim Ładzie 60 kW. Trudno się spodziewać, że w najbliższym czasie firmy masowo zaczną je wymieniać na elektryczne czy zasilane wodorem. W efekcie, jeśli zaproponowane w nowelizacji rozwiązanie zostanie przez ustawodawcę przyjęte, to poszerzeniu ulegnie krąg pracowników, którym pracodawcy będą naliczali przychód z tzw. ryczałtu samochodowego w wysokości 400 zł, zamiast dotychczasowych 250 zł. Nowe rozwiązanie miałoby obowiązywać od 1 stycznia 2022 r.
Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 12.08.2021