Tarcza Finansowa PFR dla firm i pracowników jest programem wsparcia o wartości 100 mld zł skierowanym do mikrofirm (zatrudniających co najmniej 1 pracownika na umowę o pracę w przeliczeniu na pełne etaty na dzień 31.12.2019) oraz małych, średnich i dużych przedsiębiorstw (MŚP). Samozatrudnieni, czyli osoby prowadzące jednoosobową działalność bez pracowników, nie mogą z niej skorzystać.
Jej rozwiązania mają na celu:
· poprawić płynność finansową firm;
· zrekompensować im szkody poniesione w wyniku pandemii;
· ochronić miejsca pracy szczególnie w mikrofirmach i MŚP;
· wesprzeć działanie sektorów najmocniej dotkniętych skutkami pandemii.
PFR oferuje mikrofirmom i MŚP subwencje finansowe możliwe do uzyskania za pośrednictwem banków. Natomiast duże firmy będą mogły skorzystać z kilku rodzajów finansowania dostępnego bezpośrednio w Polskim Funduszu Rozwoju.
UWAGA: Aby złożyć wniosek, wymagane jest konto firmowe (weryfikacja przynależności rachunku bankowego będzie obywała się po NIP przedsiębiorcy).
Przyjmowanie wniosków Mikrofirm oraz MŚP w systemach bankowości elektronicznej rozpoczęło się 29.04.2020 o godz. 18:00.
Jak złożyć wniosek?
1. Przejdź na stronę: https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-dla-mmsp.html
2. Sprawdź, czy Twój bank znajduje się na liście.
3. Kliknij na ikonę swojego banku i przejdź do dedykowanej strony o Tarczy Finansowej. Sprawdź, jak w Twojej bankowości elektronicznej złożyć wniosek o subwencję.
4. Zaloguj się do swojego banku.
5. Przejdź do odpowiedniej zakładki w swojej bankowości elektronicznej i złóż wniosek.
Subwencję z Tarczy Finansowej można łączyć z pozostałymi formami wsparcia, tj. zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe, pożyczka, dofinansowanie do pracowników. W przypadku pomocy publicznej, łączny limit pomocy uzyskanej z różnych źródeł nie może przekroczyć 800 000 euro. Dotyczy to np. dodatkowych zwolnień z podatku od nieruchomości. Różne rodzaje wsparcia nie mogą być przeznaczane na ten sam cel.
I. Tarcza Finansowa dla mikrofirm
Dla mikrofirm zatrudniających do 9 pracowników wysokość subwencji uzależniona będzie od spadku obrotów i ilości zatrudnianych pracowników. Minimalna kwota subwencji to 12 tys. złotych, a maksymalna 324 tys. złotych.
Otrzymane wsparcie może podlegać umorzeniu (brak konieczności zwrotu), ale do łącznej, maksymalnej wysokości 75%. Jakie warunki, trzeba spełnić, aby otrzymać umorzenie?
· Pierwsze 25% można umorzyć poprzez kontynuowanie prowadzenia działalności przez 12 miesięcy od otrzymania subwencji
· Kolejne 50% można umorzyć utrzymując średni poziom zatrudnienia w swojej firmie przez 12 miesięcy od otrzymania subwencji
Wynika z tego, że otrzymując subwencję w wysokości przykładowo 72 tys. złotych, będziemy mogli zatrzymać nie więcej niż 54 tys. złotych.
Jakie są warunki otrzymania subwencji dla mikrofirm?
· Działalność gospodarcza zatrudnia co najmniej 1 pracownika (nie wliczając właściciela) i nie więcej niż 9 pracowników.
· Roczny obrót nie przekracza 2 mln euro.
· Spadek obrotów o co najmniej 25% w miesiącu przypadającym po 1 lutego 2020 roku, w stosunku do analogicznego miesiąca w roku 2019 lub w stosunku do miesiąca poprzedzającego w roku 2020. Wybór miesiąca należy do przedsiębiorcy.
· Działalność gospodarcza była aktywna 31 grudnia 2019 r.
· Niezaleganie z podatkami i składkami na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień składania wniosku.
· W dniu złożenia wniosku nie toczy się postępowanie likwidacyjne, upadłościowe bądź restrukturyzacyjne.
II. Tarcza finansowa dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)
Dla małych i średnich firm zatrudniających od 10 do 249 pracowników wysokość subwencji zależy od spadku obrotów oraz osiągniętego przychodu w 2019 r. (przychód wskazany w sprawozdaniu finansowym sporządzonym, zatwierdzonym i złożonym do KRS za rok 2019). Przedsiębiorcy mogą liczyć na subwencję w wysokości od 4% do 8% przychodu za rok 2019, jednak nie więcej niż 3,5 mln złotych.
W przypadku MŚP również należy wykazać:
· Spadek obrotów o co najmniej 25% w miesiącu przypadającym po 1 lutego 2020 roku, w stosunku do analogicznego miesiąca w roku 2019 lub w stosunku do miesiąca poprzedzającego w roku 2020. Wybór miesiąca należy do przedsiębiorcy.
· Działalność gospodarcza była aktywna 31 grudnia 2019 r.
· Niezaleganie z podatkami i składkami na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień składania wniosku.
· W dniu złożenia wniosku nie toczy się postępowanie likwidacyjne, upadłościowe bądź restrukturyzacyjne.
Na co można przeznaczyć środki z finansowania?
· Pokrycie kosztów działalności gospodarczej
· Wcześniejsza spłata zaciągniętego już kredytu, ale nie więcej niż 25% tego kredytu
· Rozliczenia z podmiotami powiązanymi
Definicja pracownika dla ustalenia wielkości firmy?
Pracownikami są osoby zatrudnione na umowę o pracę w przeliczeniu na pełne etaty, nie uwzględniając pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Przykład: przedsiębiorca ma zatrudnione 2 osoby na pełen etat, 4 osoby na ½ etatu oraz ma zawarte 2 umowy zlecenie. Liczba zatrudnionych do określenia wielkości firmy wynosi 4.
Definicja pracownika dla ustalenia wysokości subwencji?
Za pracowników uznaje się zarówno osoby na umowie o pracy jak i osoby na umowach cywilnoprawnych, za które opłacamy składki społeczne. Przy obliczeniach nie uwzględnia się właściciela. Przykład: przedsiębiorca ma zatrudnione 2 osoby na pełen etat, 4 osoby na ½ etatu oraz ma zawarte 2 umowy zlecenie. Liczba zatrudnionych do wyliczenia wysokości subwencji wynosi 6 (w przeliczeniu na pełne etaty). Liczba zatrudnionych (w tym osób współpracujących), która ma znaczenie dla maksymalnej kwoty subwencji, ustala się na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o udzielenie subwencji finansowej, lecz tak określona liczba zatrudnionych (w tym osób współpracujących) nie może być wyższa niż: zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2019 r. albo na koniec miesiąca odpowiadającego nazwie miesiąca złożenia wniosku w roku poprzednim (według swobodnego wyboru Beneficjenta).
Ustalenie spadku obrotów
Wielkość spadku przychodów ze sprzedaży w Tarczy Finansowej liczymy w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z zakłóceniami gospodarki na skutek COVID-19. Do wniosków składanych w maju, jako pierwszy miesiąc, w którym przedsiębiorca odnotował spadek przychodów ze sprzedaży, należy wskazać spadek przychodów z kwietnia 2020 r. w porównaniu do marca 2020 r. Alternatywnie, spadek przychodów ze sprzedaży w kwietniu 2020 r. może zostać porównany do przychodów ze sprzedaży z kwietnia 2019 r.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w ramach spółki cywilnej, mogą skorzystać z Tarczy Finansowej.
UWAGA: Pamiętaj, że wyliczając spadek obrotów (spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym), nie możesz brać pod uwagę kwietnia, dopóki nie złożysz deklaracji VAT-7 oraz JPK za ten miesiąc i nie zostanie ona przetworzona w Urzędzie Skarbowym.
Po rozpatrzeniu danych zostanie wydana jedna z poniższych decyzji:
– Decyzja pozytywna uznająca całą kwotę wnioskowaną przez przedsiębiorcę – w takim przypadku Beneficjent otrzyma całą wnioskowaną kwotę przelewem na podany rachunek bankowy, a bank przekaże Beneficjentowi decyzję PFR;
– Decyzja pozytywna o przyznaniu wsparcia w kwocie niższej niż wnioskowana– w takim przypadku Beneficjent otrzyma przelewem na podany rachunek bankowy kwotę wskazaną w decyzji PFR, a w pozostałym zakresie będzie uprawniony do ponownego złożenia odwołania po wcześniejszym wyjaśnieniu zastrzeżeń wskazanych w informacji o powodach obniżenia kwoty wsparcia – w decyzji PFR wskazana będzie przyczyna przyznania niższej kwoty subwencji finansowej;
– Decyzja negatywna – w takim przypadku Beneficjent nie otrzyma jakiejkolwiek części kwoty wskazanej we wniosku, jednakże będzie uprawniony do ponownego złożenia wniosku po wcześniejszym wyjaśnieniu zastrzeżeń wskazanych w informacji o powodach odrzucenia złożonego wniosku.
W przypadku otrzymania decyzji o przyznaniu wsparcia w niższej kwocie niż wnioskowana Beneficjent będzie mógł złożyć odwołanie celu uzyskania pełnej kwoty wnioskowanego wsparcia, po wcześniejszym wyjaśnieniu zastrzeżeń wskazanych w informacji o powodach obniżenia kwoty wsparcia. Beneficjent ma możliwość złożenia nie więcej niż dwóch odwołań, przy czym pierwsze odwołanie może zostać złożony nie wcześniej niż 11 maja 2020 r. W przypadku otrzymania negatywnej decyzji przedsiębiorca może złożyć nowy wniosek.
PFR w celu weryfikowania prawdziwości oświadczeń złożonych przez przedsiębiorców może pozyskiwać informacje od m.in. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Więcej informacji o Programie można znaleźć na stronach internetowych:
https://pfr.pl/tarcza.html
https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa
a także na stronach internetowych banków.