Każda faktura sprzedaży zgodnie z art. 106e ust. 11 ustawy o VAT wystawiona przez dostawcę krajowego w walucie obcej powinna posiadać przeliczony podatek VAT na polskie złote. Przeliczenia sprzedawca powinien dokonać po średnim kursie Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury lub daty sprzedaży w zależności od tego, która data jest wcześniejsza. Nabywca, który otrzymał fakturę zakupu od dostawcy krajowego w walucie obcej bez przeliczonego podatku VAT, nie może go odliczyć.
W przypadku gdy sprzedawca przeliczył podatek VAT po złym kursie, nabywca ma prawo odliczyć podatek VAT (jeśli nabycie służyło działalności opodatkowanej) w wysokości wskazanej na fakturze. Samodzielnie nie może zmienić wartości podatku VAT z otrzymanej faktury, w związku z tym jeśli podatek VAT został błędnie przeliczony, może on zwrócić się do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej.
W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę w walucie obcej i chce dokonać split payment w walucie obcej, ma do tego prawo. Wówczas płatności dokonuje z zastosowaniem dwóch przelewów:
– przelew środków w kwocie netto w walucie obcej za pomocą zwykłego przelewu środków,
– przelew środków za pomocą komunikatu przelewu w kwocie VAT przeliczonej na PLN.
Zgodnie z powyższym, aby wykonać split payment w walucie obcej, należy posłużyć się komunikatem przelewu. Aby prawidłowo go zlecić, należy wskazać:
– rachunek rozliczeniowy sprzedawcy (rozliczeniowy, nie rachunek VAT);
– typ identyfikatora, np. NIP, i jego numer;
– kwotę brutto – wskazujemy podatek VAT z faktury (w PLN) – dzięki temu zostanie przelany tylko podatek VAT na rachunek VAT kontrahenta;
– kwotę podatku VAT – wskazujemy podatek VAT z faktury (w PLN);
– numer faktury VAT, której dotyczy przelew środków.
Natomiast wartość netto z faktury podatnik zleca standardowym przelewem z banku.