Celem rządu w obliczu pandemii koronawirusa jest ochrona miejsc pracy i zapewnienie bezpieczeństwa finansowego oraz zdrowotnego naszych obywateli i firm. Ochrona zatrudnienia, zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach, to główne cele pakietu projektów ustaw, które składają się na tarczę antykryzysową.
Tarcza Antykryzysowa przewiduje m.in.:
• zwolnienie mikrofirm do 9 osób z opłacania składek ZUS przez 3 miesiące (marzec–maj) – zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby; skorzystać mogą także samozatrudnieni z przychodem do 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia, którzy opłacają składki tylko za siebie;
• świadczenie postojowe w kwocie do ok. 2 tys. zł dla zleceniobiorców (umowa zlecenia, agencyjna, o dzieło) i samozatrudnionych o przychodzie poniżej 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia;
• dofinansowanie wynagrodzeń pracowników (do wysokości 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia) i uelastycznienie czasu pracy dla firm znajdujących się w trudnej sytuacji;
• ochronę konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk;
• czasowe zniesienie opłaty prolongacyjnej przy odraczaniu lub rozkładaniu na raty należności skarbowych i składkowych (ZUS);
• umożliwienie odliczenia od dochodu (przychodu) darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID-19;
• korzystniejsze zasady rozliczania straty z działalności;
• możliwość skorzystania z ulgi IP BOX już w trakcie roku:
• wsparcie firm transportowych przez ARP w refinansowaniu umów leasingowych;
• ułatwienia dla branży turystycznej;
• umożliwienie sklepom, objętym zakazem handlu w niedziele, przyjmowanie towaru, rozładowywanie go oraz wykładanie na półki;
• przedłużenie legalnego pobytu i zezwoleń na pracę dla obcokrajowców;
• zwolnienie z naliczania kar umownych za opóźnienia związane z epidemią przy realizacji przetargów;
• umożliwienie radzie danej gminy odstąpienia od pobierania podatku od nieruchomości za część roku 2020 od firm, które przez epidemię koronawirusa utraciły płynność finansową;
• przedłużenie bankowych kredytów obrotowych, w oparciu o dane finansowe na koniec 2019;
• gwarancje de minimis z BGK;
• dopłaty BGK do odsetek;
• fundusze płynnościowe BGK, PFR i KUKE, w tym możliwość uzyskania przez średnie i duże firmy z funduszu PFR Inwestycje podwyższenia kapitału lub finansowania w postaci obligacji (łącznie o wartości 6 mld zł);
• mikropożyczki dla przedsiębiorców w wysokości 5 tys. zł oraz pożyczki i kredyty na korzystnych warunkach.
Odroczenie niektórych obowiązków, m.in.:
• przesunięcie terminu płatności zaliczek na podatek od wypłacanych wynagrodzeń w marcu i kwietniu 2020 r. (do 1 czerwca 2020 r.).
• przesunięcie obowiązku składania nowego pliku JPK_VAT z deklaracją dla dużych podatników z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r.;
• przesunięcie matrycy VAT z 1 kwietnia na 1 lipca 2020;
• brak sankcji za złożenie deklaracji podatkowej i zapłaty podatku po terminie, jeśli nastąpi to do końca maja 2020 roku;
• firmy, które są podatnikami CIT, będą miały więcej czasu na złożenie zeznania rocznego CIT-8 oraz wpłatę podatku. Termin został dla nich wydłużony do 31 maja br. Organizacje pozarządowe będą to mogły zrobić do 31 lipca;
• przesunięcie obowiązku utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych w średnich przedsiębiorstwach na 1 października 2020 r.;
• odroczenie do 13 lipca 2020 r. obowiązku zgłoszenia informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (ustawa o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy);
• wydłużenie terminu na złożenie informacji o cenach transferowych do 30 września 2020 r.;
• wydłużenie terminu na złożenie zawiadomienia o dokonaniu zapłaty powyżej 15 tys. zł na rachunek niezamieszczony w wykazie podatników VAT, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT (z 3-dniowego do 14-dniowego);
• przesunięcie terminu wejścia w życie rozwiązań prawnych dot. zrównania pozycji prawnej drobnych przedsiębiorców i konsumentów z 1 czerwca 2020 r. na 1 stycznia 2021 r.;
• odroczenie podatku od sprzedaży detalicznej do 1 stycznia 2021 r.;
• możliwość odroczenia terminu wykonania badań urządzeń technicznych, z zachowaniem możliwości eksploatacji przez maksymalny okres kolejnych 6 miesięcy;
• wydłużenie okresu sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do 31 grudnia 2020 r.