W maju 2023 roku weszła w życie Dyrektywa SUP (Single Used Plastics), której celem jest ograniczenie stosowania wyrobów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
Szereg przedsiębiorców prowadzących pizzerie, cukiernie, kawiarnie, restauracje, punkty fast food, firmy cateringowe oraz jednostki handlowe nadal nie jest świadoma nowych obowiązków, jakie powinni realizować.
Jakie są najważniejsze obowiązki wynikające z Dyrektywy SUP?
Po pierwsze: zakaz sprzedaży oraz wprowadzania do obrotu produktów jednorazowych wykonanych z tworzyw sztucznych
Do artykułów objętych zakazem zaliczają się m.in.:
– plastikowe sztućce (widelce, noże, łyżki, pałeczki), plastikowe talerzyki, plastikowe mieszadełka do napojów, plastikowe słomki;
– artykuły wykonane z polistyrenu ekspandowanego (opakowania styropianowe);
– jakiekolwiek wyroby (również wielorazowe) wykonane z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych.
Jeśli plastikowe sztućce czy talerze zostały zakupione przed dniem 24 maja 2023 r., to mogą być sprzedawane lub wykorzystane na użytek własny do wyczerpania zapasów.
Po drugie: rejestracja lub aktualizacja danych w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO)
Każdy przedsiębiorca prowadzący jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego lub jednostki gastronomiczne, w których oferowane są produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku do 24 sierpnia 2023 roku miał obowiązek uzyskać lub zaktualizować wpis w BDO w dziale II tabela 8 oraz w dziale VI tabela 4.
Po trzecie: pobieranie opłaty konsumenckiej
Od 1 stycznia 2024 roku przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlową lub, w których oferowane są produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych mają obowiązek pobierać opłatę od konsumentów, którzy nabyli żywność lub napoje w przedmiotowych opakowaniach. Obowiązek ten dotyczy także firm pakujących i oferujących – za pomocą urządzenia vendingowego – napoje lub żywność w ww. opakowaniach.
Opłata wynosi:
0,20 zł – w przypadku kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek,
0,25 zł – w przypadku pojemników na żywność, w tym pojemników takich jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowanych w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
- przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos
- zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
- gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
– w tym pojemników na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.
Po czwarte: przekazanie pobranej opłaty konsumenckiej marszałkowi województwa
Opłatę pobraną od konsumentów przedsiębiorcy mają obowiązek wnieść na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego w terminie do 15 marca każdego roku za rok poprzedni (pierwszy raz do 15.03.2025 r. za rok 2024).
Po piąte: prowadzenie ewidencja produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych
Przedsiębiorcy zobowiązani są do ewidencjonowania liczby nabytych i wydanych produktów (kubków i pojemników) jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w danym roku kalendarzowym. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej albo elektronicznej.
Po szóste: złożenie rocznego sprawozdania w BDO
Z ilości nabytych oraz wydanych konsumentom produktów (kubków i pojemników) jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, a także o wysokości pobranej opłaty od użytkowników końcowych przedsiębiorcy mają obowiązek składać sprawozdanie w systemie BDO w terminie do 15 marca każdego roku za rok poprzedni (pierwszy raz do 15.03.2024 r. za okres od 24 maja do 31 grudnia 2023 r.).
Po siódme: zapewnienie opakowań alternatywnych
Od 1 lipca 2024 r. każdy przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlową lub gastronomiczną, który oferuje swoim klientom żywność lub napoje w jednorazowych pojemnikach lub kubkach, będzie zobowiązany zapewnić możliwość zakupu opakowań alternatywnych, wykonanych z materiałów ulegających biodegradacji lub z opakowań wielokrotnego użytku.
Dobrą praktyką jest informowanie klientów o możliwości zakupu opakowania alternatywnego poprzez zamieszczenie takiej informacji przy kasie.
Autor – Okiem Inspektora Doradztwo Środowiskowe Dawid Nawrocki
#gastronomia #ochronaśrodowiska #handel #SUP #prawo #bdo #obowiązki #działalnośćgospodarcza #odpady #porady #ekologia #własnybiznes #sprawozdawczość