Kontakt
Szukaj
Close this search box.
Czytaj

Leasing operacyjny samochodu osobowego jest doskonałym sposobem optymalizacji podatkowej. Dotyczy to zwłaszcza nowych aut, których okres amortyzacji wynosi 5 lat. Jeśli kupisz osobówkę, to będziesz ją „zaliczał” w koszty przez okres 5 lat, ale dzięki leasingowi możesz wprowadzić ten sam pojazd w koszty podatkowe znacznie szybciej – teoretycznie nawet w 2 lata, ale lepszym rozwiązaniem może okazać się leasing 3-letni.

Krótko: Minimalny okres leasingu samochodów osobowych

  • Najkrótszy możliwy okres leasingu operacyjnego samochodu wynosi 24 miesiące.
  • Tak krótki okres wiąże się z koniecznością zastosowania wysokiego wykupu, najczęściej 19%.
  • Wysoki wykup czasem utrudnia optymalizację podatkową.
  • Lepszym rozwiązaniem od dwuletniego leasingu może okazać się leasing trzyletni, kiedy minimalny wykup może wynieść nawet 0,1%.

Spis treści

  1. Dwuletni leasing = wyższy wykup
  2. Wyższy wykup może utrudniać optymalizację podatkową
  3. Leasing na 24 czy na 36 miesięcy – porównanie
  4. Podsumowanie – leasing 3-letni lepszy?
  5. Koszty podatkowe leasingu samochodów osobowych (PIT i CIT)

Dwuletni leasing = wyższy wykup

Najkrótszym okresem leasingu w przypadku samochodów osobowych (stawka amortyzacji 20%), na który pozwalają przepisy podatkowe, są dwa lata. Trzeba tu jednak zauważyć, że tak krótki czas finansowania wiąże się z koniecznością zastosowania podwyższonego wykupu – co także wynika z prawa podatkowego. W zależności od polityki firmy leasingowej wynosi on od 16% do najczęściej 19%.

Wyższy wykup może utrudniać optymalizację podatkową

Tymczasem jeśli chciałbyś w możliwie najszybszym czasie odliczyć jak najwięcej kosztów od podatku, to podwyższona do 19% wartość wykupu może ci nieco skomplikować plany.

Przede wszystkim wysoki wykup na zakończenie leasingu powoduje obniżenie raty, a zatem zmniejszenie kwoty, którą możesz co miesiąc odliczyć od podatku. Oczywiście fakturę za wykup pojazdu również będziesz mógł finalnie wrzucić w firmowe koszty. Tyle tylko, że jednorazowo możesz to zrobić przy kwocie faktury opiewającej maksymalnie na 10 tys. złotych, a jak nietrudno policzyć, już przy cenie niespełna 53 tys. zł netto leasingowanego auta, 19-procentowy wykup da kwotę wyższą niż graniczne 10 tys. zł. To natomiast powoduje konieczność amortyzowania samochodu przez okres co najmniej 2,5 roku (przy podwyższonym wskaźniku dla pojazdów używanych) i co najmniej 5 lat dla aut branych w leasing jako nowe. Chyba że zamierzasz od razu sprzedać wykupione auto, wówczas będziesz mógł wpisać w koszty niezamortyzowaną wartość pojazdu.

W jeszcze mniej korzystnej sytuacji znajdziesz się, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i chciałbyś wykupić samochód prywatnie – co samo w sobie jest doskonałym sposobem optymalizacji podatkowej. Wykup prywatny w połączeniu za darowizną na bliskiego członka rodziny pozwala uniknąć naliczenia podatku przy dalszej odsprzedaży samochodu. Jednak korzystając z tej opcji, pozbawisz się jednocześnie możliwości zaliczenia wykupu do kosztów działalności, co przy wysokiej jego kwocie minimalizuje efekt optymalizacji.

Warto także pamiętać, że sam fakt konieczności „zorganizowania” na sam koniec leasingu sporej ilości gotówki na wykup może być dla niektórych przedsiębiorców problematyczny. Wszystkich powyższych wad pozbawiony jest leasing operacyjny z niższym wykupem, wynoszącym najlepiej około 1%. Jego zastosowanie możliwe jest przy 3-letnim okresie leasingu.

Leasing na 24 czy na 36 miesięcy – porównanie

Poza możliwością zastosowania niskiego wykupu leasing na okres 3 lat ma jeszcze dwie inne, istotne przewagi nad leasingiem 2-letnim.

Dłuższy okres finansowania umożliwia leasingodawcom zastosowanie niższej marży. Oznacza to najzwyczajniej w świecie niższe rzeczywiste oprocentowanie leasingu, czyli tańszą ofertę.

Kolejna kwestia kryje się w szczegółach… Wybierającym 3-letni okres leasingu, zdecydowana większość firm leasingowych może zaoferować do wyboru zarówno wariant z 36, jak i 35 ratami miesięcznymi. Tymczasem w przypadku okresu 2-letniego, większość finansujących nie daje takiego wyboru, z obawy przed konsekwencjami fiskalnymi. Tutaj minimalna ilość rat wynosi zazwyczaj 24 miesiące. W zasadzie tylko dwóch może trzech finansujących oferuje także wariant krótszy, tj. 23 raty. Zapytasz zapewne, jakie to ma w ogóle znacznie. Otóż ta jedna rata, a zatem jeden miesiąc leasingu dłużej może spowodować, że kalendarzowo ubezpieczenie samochodu będzie kończyło się o kilka lub kilkanaście dni wcześniej niż leasing. To z kolei spowoduje konieczność kontynuacji ubezpieczenia na kolejny rok, z czego niektórzy leasingodawcy korzystają, żeby dodatkowo zarobić.

Przejdźmy do porównania kosztów leasingu, a konkretnie wysokości miesięcznej raty w wariancie 2-letnim i 3-letnim leasingu. Poniższe zestawienie uwzględnia także różnicę w marży stosowanej przez finansujących, w zależności od okresu leasingu.

Cena samochodu100 000 zł
Udział własny10%
Okres leasingu2 lata (24 raty)3 lata (35 rat)
Wartość końcowa (wykup)19%1%
Wartość końcowa (wykup)19 000 zł1 000 zł
Rata miesięczna3 110,00 zł2 660,00 zł
Koszt całkowity103,64%104,10%

Podsumowanie – leasing 3-letni lepszy?

Powyższy przykład pokazuje, że różnica w koszcie całkowitym pomiędzy dwu i trzyletnim okresem jest symboliczna (zaledwie niecałe 0,5 pkt proc.), co wynika z malejącej, wraz z wydłużaniem okresu, marży finansującego. Różnica w wysokości raty miesięcznej wynosi około 15%. Tymczasem różnica w wysokości wykupu wynosi aż 18 tysięcy złotych, a biorąc pod uwagę, że wielu finansujących umożliwia leasing w okresie trzyletnim z wykupem nawet 0,1%, to różnica mogłaby wynieść prawie 19 tysięcy zł.

To spora kwota, którą po wykupie trzeba będzie amortyzować przez kolejne co najmniej 30 lub nawet 60 miesięcy, a w niektórych przypadkach (wykup prywatny) nie będzie można w ogóle zaliczyć w koszty. Zresztą nie tylko z punktu widzenia optymalizacji podatkowej, trzyletni okres leasingu okazuje się lepszym rozwiązaniem niż minimalny dopuszczalny okres dwóch lat.

Koszty podatkowe leasingu samochodów osobowych (PIT i CIT)

Znacznie więcej o zasadach zaliczania w koszty uzyskania przychodu leasingu oraz użytkowania samochodów osobowych w firmie przeczytasz w naszym poradniku: Koszty podatkowe leasingu samochodów osobowych (PIT i CIT). Tłumaczymy w nim m.in. zasady stosowania obowiązującego od 2019 roku limitu 150 tys. zł i wyjaśniamy wiele innych zawiłości.

Udostępnij:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
Przenieś księgowość do nas!
Szukaj
Zapisz się!
Aby być na bieżąco
Oferta

Obsługujemy wszystkie podmioty gospodarcze, zarówno polskie jak i zagraniczne. Rozmawiamy w języku angielskim i niemieckim. Zdobyte doświadczenie w prowadzeniu wszystkich branż, pozwala nam w sposób profesjonalny reprezentować naszych Klientów przed instytucjami państwowymi i skarbowymi.

Naszym atutem jest zatrudnianie także młodych i ambitnych ludzi, którzy potrafią odnaleźć się w europejskiej rzeczywistości. Dialog i kompleksowa obsługa, to jest to co, proponuje nasze Biuro Rachunkowe. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółową ofertą naszej firmy i jej usług księgowych.

Najczęściej czytane

Przeczytaj również: