Czego dotyczy?
Kto może z niej skorzystać?
Jakie limity nas ograniczają?
Możliwość dokonywania przyspieszonej amortyzacji od wartości początkowej środków trwałych stanowi formę ulgi inwestycyjnej w podatku dochodowym i jednocześnie formę pomocy de minimis udzielanej w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego.
Amortyzacja jednorazowa przysługuje podatnikom podatku dochodowego zarówno od osób fizycznych, jak i od osób prawnych, którzy rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej w danym roku podatkowym.
W ramach tej ulgi przedsiębiorcy mogą dokonać odpisów amortyzacyjnych do wysokości limitu jednorazowej amortyzacji, wynoszącego 50 tys. euro.
Przepisy określają wyraźnie, które środki trwałe można odliczyć w ramach jednorazowej amortyzacji z pomocy de minimis. Odliczenia można dokonać, używając składników majątku zaliczanych do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), czyli:
- kotłów i maszyn energetycznych;
- specjalistycznych maszyn i urządzeń;
- narzędzi, przyrządów i wyposażenia;
- środków transportu z wyłączeniem samochodów osobowych.
Amortyzacja jednorazowa – ważne informacje:
- łączna pomoc de minimis w ciągu 3 kolejnych lat nie może przekroczyć co do zasady 200 000 euro, dla firm transportowych będzie to 100 000 euro.
- brak zaświadczenia o pomocy de minimis nie pozbawia podatnika prawa do dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych, może jednak uniemożliwić uzyskanie innej pomocy, w postaci np. dofinansowania na zakup środków trwałych, szkoleń pracowników etc.),
- do limitu (50 tys. euro) nie wlicza się składników majątku, których wartość nie przekracza 10.000 zł,
- w ramach wspomnianego limitu można dokonywać odpisów od wielu środków trwałych- w sytuacji, gdy wartość początkowa danego składnika majątku przekracza kwotę limitu na dany rok podatkowy, to pozostałą (niezamortyzowaną) część należy zamortyzować w kolejnym roku na zasadach ogólnych,
- amortyzacja jednorazowa może być zastosowana nie wcześniej niż w momencie wprowadzenia środka trwałego do ewidencji.